Munken og geværet
Koblingen mellom våpen og et ungt demokrati gjelder også Bhutan, landet som er kjent for fantastisk natur og brutto nasjonal lykke. For rundt 15 år siden gikk de over til demokrati og ble et av verdens yngste demokratier. Men det skjedde ikke uten problemer.
Overgangen til demokrati er ikke en sømløs prosess. Til tross for at kongen går av og innfører en ny demokratisk æra gjennom en folkeavstemning, er det ikke alle som omfavner skiftet med like stor entusiasme. Og for å sette det hele på spissen lager regissør Dorji en satirisk vri med en kobling til et annet land ganske høyt oppe på demokrati-indeksen. Filmen satiriserer elegant ondskapen knyttet til vestlig innflytelse, samtidig som den fremhever farene ved et uvitende samfunn.
Det spøkes elegant med ondskapen knyttet til vestlig påvirkning, samtidig som farene med et uopplyst samfunn utfordres. Det blir en gripende historie om en av de store overgangene i landets historie. Riktig morsomt blir det når flere strever med kompleksitetene ved å skifte fra et styresett til et annet, samtidig som de føler på usikkerheten om det nye egentlig er bedre enn det gamle.
Sjelden har kontrasten mellom det moderne og det tradisjonelle hatt et mer behagelig bakteppe. Selv med fantastiske naturbilder er det den lune og morsomme holdningen til demokratiets mange fordeler, og noen fallgruver, som gjør denne historien til noe helt spesielt.
REGISSØR
Pawo Choyning Dorji (f. 1983) er en bhutansks filmregissør, produsent og fotograf. Hans spillefilmdebut (Skolen ved verdens ende) ble godt mottatt, der en nominasjon til beste internasjonale spillefilm ved den 94. Oscar-utdelingen var et høydepunkt.
Som diplomatsønn ble han født utenfor landets grenser, nærmere bestemt Darjeeling i India. Både skole og utdannelse har dermed blitt gjennomført både der, i hjemlandet og USA. Før film ble levevei gjennomførte han internasjonale studier og en grad i buddhistisk filosofi.
FILMOGRAFI
2019 Skolen ved verdens ende
MIN FESTIVAL